Gry planszowe i puzzle

Złap robala (Alexander) – recenzja

Złap robala, Alexander, gra planszowa

„Złap robala” to gra oparta na ciekawym pomyśle, z przyzwoitą estetyką i ładna kolorystycznie. Niestety nie wykorzystano tu potencjału do końca, bo wariant gry z instrukcji szybko nudzi. Ratunkiem pozostaje urozmaicenie rozgrywki własnymi zasadami.

W grze jesteśmy ptasią mamą, która łapie robale, aby nakarmić swoje pisklęta. Dzieci są dość wybredne, bo jedzą tylko jednokolorowe robale. I w dodatku każdy musi mieć inny kolor. Potrzebujemy w sumie 3 sztuki – niebieskiego, żółtego i czerwonego.

Aby zdobyć robala trzeba wyrzucić odpowiednie kolory na kostkach. Idealnie jeśli wszystkie trzy części wypadną w tym samym kolorze. Jeśli nie, możemy poprawić rzut (nawet dwukrotnie), a w przypadku, gdy kostka wypadnie na tarczy, możemy ją obrócić na pasujący nam kolor. Jeśli zbierzemy trzy różnokolorowe robale, możemy je zamienić na jednego jednokolorowego.

Te wszystkie ułatwienia sprawiają jednak, że gra jest zdecydowanie za prosta, a gracze mają zbyt mało wpływu na to, co się dzieje.

Szkoda, że nie rozwinięto tu bardziej wątku tarczy, bo jest tu pole do popisu. Można było na przykład uzależnić rodzaj ruchu od obszaru tarczy, na który kostka upadnie.

W wymyślonej na nasze potrzeby modyfikacji rzucamy kośćmi raz i sprawdzamy, w którym miejscu wypadły (jeśli są na granicy dwóch kolorów, bierzemy pod uwagę ten, który jest bliżej środka tarczy). Jeśli więc kość wypadła na przykład na kolorze żółtym, możemy ją opcjonalnie przekręcić, ale tylko na żółty kolor, jeśli na niebieskim, tylko na niebieski. Gdy upadnie na kolorze białym, mamy możliwość dodatkowego rzutu (ale tylko tą jedną kością). Kiedy wypada poza tarczę nie możemy już z nią zrobić nic. W ten sposób gra robi się trudniejsza, ale też dochodzi trochę strategii i logicznego myślenia.

Najlepszą opcją byłoby, gdyby producent dodał propozycje alternatywnych zasad rozgrywki do instrukcji gry. W obecnej postaci jest spore ryzyko, że gra nie podejdzie, i tak jak w naszym przypadku, ratunkiem będzie obmyślanie własnych modyfikacji.

Złap robala, Alexander, gra planszowa
Złap robala, Alexander, gra planszowa
Złap robala, Alexander, gra planszowa
Złap robala, Alexander, gra planszowa

Złap robala, gra planszowa, wiek 4+, 2-4 graczy, Alexander

Dziękuję wydawnictwu Alexander za możliwość zrecenzowania gry.

Dodaj komentarz